1. Waarom vroeg beginnen met immersieonderwijs ?

    Kennis van een vreemde taal is een erkende noodzaak ... Of het nu gaat om reizen, een baan vinden, kopen of verkopen, om documentatie te verkrijgen ... we zijn verplicht om dagelijks in een vreemde taal te communiceren.

    Om deel van deze samenleving te zijn, is het essentieel om één (of meerdere) vreemde talen te beheersen.

    Over het algemeen levert het taalonderwijs niet de resultaten op waarop wordt gehoopt ... Het is namelijk zo, als hun studie eenmaal afgerond is, er maar weinig studenten in staat zijn om dagelijks een gesprek te voeren in een andere taal dan de hunne!

    Om dit trieste feit te verhelpen, moeten we een waarheidsgetrouwe betekenis geven aan het taalonderwijs. Studies tonen aan dat een jong kind dat is ondergedompeld in "een taalbad" deze gemakkelijk onder de knie kan krijgen.

    Gebaseerd op succesvolle projecten van andere scholen, openden we in september 2005 een derde kleuterklas en een eerste leerjaar in de sectie Nederlandstalig immersieonderwijs.

    Een klas ging vervolgens elk jaar open om, vanaf het begin van het schooljaar 2011, tot de volledige installatie van de 6 leerjaren lager onderwijs te komen.

    We hopen dat onze studenten hierdoor hun basiscertificaat in het Frans kunnen behalen, evenals de meest gebruikelijke kennis van het Nederlands, voornamelijk mondeling, en zo veel mogelijk schriftelijk.

     

  2. Definitie van het vroege immersieonderwijs.

    Immersie is, volgens het woordenboek, de handeling van het onderdompelen van een lichaam in een vloeistof.

    Figuurlijk, en als het gaat om het leren van talen, gaat het erom een ​​individu in een taalkundige context te plaatsen die kan worden vergeleken met een bad, zodat het dat individu doordringt ...

    Bepaalde vakken (taal, wiskunde, disciplines van wereldoriëntatie, ...) kunnen onderwezen worden in de taal van immersie (Nederlands).
    Cf. decreet van 13 juli 1998.

    Dit type actieve pedagogie gaat ervan uit dat:

    • Het contact met de taal van immersie belangrijk moet zijn (halftijds voor ons, dit gedurende de zeven jaar van het onderwijs);
    • De taal van immersie de brandstof is voor communicatie tussen de leraar en de leerlingen en, zo snel mogelijk, tussen leerlingen onderling;
    • Vroeg leren op een gestructureerde en systematische manier moet worden aangeboden door een moedertaalspreker, met als doel om in relatief korte tijd alle essentiële elementen van de taal van immersie te verwerven.




  3. En? Krijg je je getuigschrift ook in het Nederlands?

    NEEN! Wat er ook gebeurt, in de Gemeenschap Wallonië-Brussel moet elk kind de "Externe evaluatie aan het einde van het 6de leerjaar van de lagere school" ondergaan, een test die voor alle vakken in het Frans plaatsvindt. Daarom hebben we gekozen voor een halftijdse immersie die zorgt voor het voldoende aanleren van de moedertaal en de nodige aanpassingen in andere vakken, in het Frans. We denken bijvoorbeeld aan de wetenschappelijke termen, geometrische termen, aan logische verbanden… die alle kinderen op een school in de Gemeenschap moeten beheersen.


  4. Het belang van samenwerken

    Een goede communicatie tussen alle leden van het huidige onderwijsteam is fundamenteel. Ieders inbreng is een van de sleutels tot het succes van een dergelijk project. Het zal een individuele verbintenis zijn!

     

    Hier kan u de verdeeltafel van de immersie-uren terugvinden.